نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3185
-
الف
+

تجلیل از مقام فرهنگی،ادبی استاد «عبدالواحد بهره» در هرات

عبدالواحد بهره، یکی از بنیانگذاران معارف نوین در افغانستان بود که در عمر پربارش، آثار ادبی متعددی نوشت و موفق شد هفت مدال صداقت دریافت کند.

به گزارش آی فیلم 2 ، همزمان با یکصد و بیستمین سالگرد تولد شادروان استاد عبدالواحد بهره از فرهنگیان و ادیبان نامی شهر هرات ، از کتاب «رهنمای سعادت» رونمایی شد و «فرهنگ سرای بزرگ استاد بهره» گشایش یافت.

این مراسم فرهنگی روز 22 عقرب / آبان 1398 با حضور مقامات محلی و جمع بزرگی از فرهنگیان و نویسندگان، شعرا، شخصیت های فرهنگی و اجتماعی در شهر هرات برگزار شد.

حسینه صافی ، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز در پیامی به همین مناسبت، اظهار داشت: استاد بهره از جمله فرزندان علم دوست این کشور بود که با ابتکارات بی مانند هنری اش  کودکان و جوانان را تشویق می کرد که به خاطر فراگیری علم ، به خانواده معارف کشور بپیوندند.

استاد بهره عشق فراوان به رشد معارف در سر زمین کهن افغانستان داشت و به همین دلیل سال های زیاد عمرش  را در خدمت به معارف افغانستان سپری کرد.

استاد بهره از جمله موسسان انجمن ادبی هرات نیز بود و هنر تمثیل را در هرات توسعه بخشید. او نویسنده توانا نیز بود و آثار متعددی از او باقی مانده است.

نگارش و نمایش نخستین نمایشنامهٔ تیاتر نوین هرات در سال ۱۳۰۱ خورشیدی و نگارش نخستین نمایشنامهٔ منظوم افغانستان تحت نام صبح سعادت در سال ۱۳۵۳ از جملهٔ ابتکارات ماندگار استاد بهره است.

استاد بهره به اخذ هفت مدال صداقت، معارف، فرهنگ و رشتین نایل آمده است و دارای چهارده اثر سرایشی و نگارشی به زبان های دری، پشتو وعربی است.
وزارت معارف افغانستان در سال ۱۳۹۱ به پاس ارج گذاری به مقام استاد بهره مکتبی در هرات به نام استاد تاسیس کرد .

رهنمای سعادت از جمله آثار مرحوم است که اهل فرهنگ و ادب هرات در مراسم گرامیداشت از سالگرد تولد این مرد فرهنگی، آن را رونمایی و همچنان فرهنگ سرای بزرگ این استاد را افتتاح نمودند .

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر